דמיון מודרך לילדים

דמיון מודרך לילדים

בשנים האחרונות צפו כפטריות אחרי הגשם , מנחים ומטפלים בתחום דמיון מודרך לילדים . האם זה טוב לילדים ? ואם כן, מהם היתרונות של דמיון מודרך לילדים? והאם זה מספיק?

בני אדם באופן כללי וילדים בפרט , אוהבים לחלום ולדמיין , היצירתיות של ילדים היא גבוהה ולכן ניתן להיעזר בה בבניית תחושה של ביטחון, שליטה עצמית, התגברות על פחד וחרדות ובעיקר בהטמעת חזון עתידי .

הטעויות והאמרות הנפוצות של ההורים ביחסם לילדים :

“תפסיק לחלום, תפסיק לרחף, החיים זה לא כמו בחלום , אתה לא מסוגל, ממך לא יצא כלום “ועוד הרבה מסרים שליליים . התוצאה היא שהילדים מפתחים להם אמונות מגבילות בהתאם למגבלות בהן חייה הסביבה לצידם ולכן הציפייה מעצמם נמוכה חסרת ביטחון וחסרת שאפתנות.

מאחר ולילד מנגנון “המסנן הלוגי” ויכולת ההשוואה מוגבלים יחסית ,אז הילד נוטה לקבל את דברי המבוגרים “כאמת נכונה” ולאמץ אמונות פנימיות בהתאם לתוך התת-מודע על פני שנים. מכאן באה החשיבות של הטמעת מסרים חיוביים בילדים לצורך בניית העתיד שלהם.

תופעות שליליות רבות נחקרו על פני השנים במטרה להבין מה גרם לילדים “לקבל” ניצול מיני במשפחה, בסביבה בבית הספר וכדומה , אלימות מילולית ופיזית , ניצול כלכלי ועוד תופעות חולות אחרות מבלי שהילדים התקוממו, התנגדו או פנו לעזרה חיצונית.

מה גרם לילדים לקבל את המציאות שלהם כנכונה כאילו זו הצורה הטבעית של החיים, קבלת עולמם של המבוגרים ביחס אליהם ולגדול עם תחושת האשמה שזה למעשה באשמתם.ויתרה מזו עם התחושה השלילית הזו הם גדלים ופעמים רבות נשארים בה גם כמבוגרים.

אזי מהן יתרונות הדמיון המודרך לילדים :

בטחון –ילדים אוהבים במידה מסוימת תחושה של בטחון . הצורך בביטחון מעניק יציבות אשר חיונית מאוד להתפתחות התקינה שלהם בהשתלבותם בחברה בה הם גדלים. דמיון מודרך מאפשר להם ליהנות ולבנות להם מקום בטוח בדמיון האישי שלהם, אליו הם יכולים לפנות לחיזוק הביטחון עצמי שלהם במקרים ובזמנים בהן ישנם תוהו ובוהו רגשי או אחר.

שליטה – האפשרות ללמד את הילד לשלוט בדמיון , לשלוט בסביבה שהוא יוצר לעצמו, לדעת ששם זה העולם שלו, היא ללא כל צל של ספק מעצימה, ומחזקת. נלמד אותו איך לפתור בעיות ולשאול שאלות באמצעות דמיון מודרך כך שיוכל להזמין אליה את מי שהוא רוצה וכדומה. בסופו של דבר תחושה זו גולשת למציאות ומעצימה אותו בחיי היום יום.

יצירתיות – בעידן של היום בו הילד משחק ועסוק בסמרטפון, אייפון, אייפד ודומיו ולפני כן מחשב וטלוויזיה במשך שעות  רבות , גורם המחליש מאוד את היצירתיות ואת הדמיון. בתקופה קודמת בה עולמם של הילדים היה יותר בקריאת ספרים , ואז תוך כדי קריאה מופעל במוח מנגנון הדמיון שהופך את המילים הכתובות בספר למעין סרט דמיוני בו צופה הקורא. דמיון מודרך אם כן, מקנה להם הזדמנות פז לתרגל את היכולת הכה חשובה הזאת של הדמיון. בעקבות תרגול של כוחות הדמיון שלהם, ילדים מפתחים את היצירתיות שלהם. בפועל כל ממציא משחר ההיסטוריה התחיל זאת באמצעות דמיון.

רוגע פנימי – שימוש בכלי דמיון מודרך לילדים, מעניק יתרון חשוב נוסף והוא היכולת להירגע לפי דרישה. בדמיון מודרך ניתן להעביר מסרים ותחושות של רוגע : שחייה במים, הליכה בחוף הים, טיול באופניים, שינה ועוד כהנה וכהנה מקומות המוכרים לילדים ומשמשים עוגן בטוח לרגיעה. ילדים בדומה למבוגרים נמצאים פעמים רבות בלחץ רב, הצורך להיענות לדרישות של הסביבה ,מעלות בצורה חדה את מפלס הלחץ והחרדה. לפיכך באמצעות דמיון מודרך ניתן להנמיך את פעילות גלי המוח אשר מעניק להם מנוחה קלה ומאפשרת להם לטעון את מלאי הכוחות שלהם מחדש.

המפורסמים שבהם : מרתין לותר קינג “יש לי חלום”- הניע אותו לפרוץ גבולות ומסגרות שהיו בזמנו באמת כחלום השייך לבודדים בלבד ולהלחם בעבדות של השחורים באמריקה.

וולט דיסני – האיש בעל הדמיון הפרוע ביותר שהביא לפריצת דרך בארה”ב בתחום עולם הבידור והסרטים . כתב את משנתו המפורסמת “כל עוד יש לך חלום אתה יכול להגשים אותו” .

האם דמיון מודרך מספיק כמכשיר טיפולי ? דמיון המודרך מאפשר לפתוח הדלת לעולם הדמיון של הילדים , כעת הזמן לנצל הזדמנות זו לשינוי אמונות, הרגלים,הטמעת מסרים חיוביים. דמיון מודרך הוא רק אחד מהכלים בהן משתמשים ב NLP .

שילוב דמיון מודרך ו NLP לילדים.

א. בניית עוגנים חיובים – “עוגן” הוא כפתור הפעלה לשינוי מצב משלילי לחיובי. תזכורת לחוויה מעצימה ברגע של חולשה, כך שבעת הדמיון המודרך, הילד או הילדה יזכרו בחוויה מעצימה שתחזק את התחושה שלהם באותו הרגע , שינוי מצב הרוח משפיע מיידי על השינוי הכימי במוח ואיתו לתחושה הכללית.

ב. הטמעת מטרות בעתיד – מטרות לטווח קצר , כגון שימוש בדמיון המודרך להעברת מסרים של הצלחה בלימודים, יצירת קשרי חברה בכיתה ובסביבה, יחסים טובים עם צוות בית הספר וכדומה . בגילאי מתקדמים יותר בבית הספר, אף ניתן לחזק באמצעות “המטרות” הצלחה במבחנים , בגרויות וכדומה.

ג. שינוי אמונות פנימיות – הטעמת מיצג אחר להתנהגות . כגון : ילד ביישן יכול לראות עצמו כפתוח חברותי ומעניין מוקף בחברים וחברות מהסביבה הקרובה אהוב ונערץ. מסרים אלו בתרגולת חוזרת משנים את האמונות הפנימיות והמייצג בפועל משתנה בהתאם.

ד. התגברות על פוביות וחרדות – באופן דומה במידה וילד פוחד מבעלי חיים, הן מחוויה טראומטית קודמת והן מפחד נלמד מהסביבה ( ההורים , אחים ואחיות שמפחדים אזי הם מלמדים אותו גם לפחד) , פחד מלנסות דברים חדשים כגון רכיבה על אופניים, סוסים ועוד.

לסיום, מומלץ מאוד לפנות לגורמים מוסמכים בתחום ה NLP ודמיון מודרך עבור אלו המאמינים ביכולת הילדים לחולל מהפכה גדולה בחייהם. בדורנו זה בו המידע הוא כלי הנשק המתקדם ביותר , במקביל לו הבורות וחוסר העשייה הם האויב הגדול ביותר.

אז קדימה קחו אחריות ופעלו למען עתיד ילדכם. בהצלחה !!!