מהו מודל א-פ-ר-ת ? וכיצד עוזר לי בתהליך השינוי ?

 

כל מי שעוסק בתקשורת בין אישית (ראפור) מכיר את המושג הבא:

מודל א-פ-ר-ת . – ..

לצורך השינוי שאנו רוצים להגיע , חשוב להבין את החולייה החלשה.

מהם ראשי התיבות אפרת?

1. אירוע: התרחשות חיצונית.

2. פירוש: המשמעות הסובייקטיבית שאנחנו נותנים לאירוע.

3. רגש: התגובה הרגשית שלנו לפרשנות שלנו לאירוע. חשוב לשים לב, התגובה היא לפרשנות שלנו, ולא לאירוע עצמו.

4. תגובה: הפעולות שאנחנו נוקטים בהתאם לרגש. כלומר, מדובר כאן במודל שרשרת:

אירוע גורם => לפירוש הגורם => לרגש הגורם => לתגובה.

מה החוליה שצריך לשנות במודל אפרת? מדוע? את הפירוש שאנחנו נותנים לאירוע שהיה. האירוע קרה. מאותו הרגע, הפרשנות היא בידים שלנו, ושאר השרשרת נובעת מהפרשנות:

כאשר הפירוש משתנה,=> הרגש משתנה, =>ואז גם התגובה משתנה.

לפי מודל אפרת, מה צריך לבחון כאשר נתקלים בקושי עם אדם אחר (ילד או מבוגר)? כשמרגישים שמשהו לא עובד בשבילנו לבחון: אולי התפיסה (הפרשנות) צריכה להשתנות. בכל אירוע שמרגישים קושי, דפוס התנהגות שחוזר על עצמו – לבחון האם אני צריך לחשוב על פירוש אחר – ותמיד יש פירוש אחר.

דוגמה לפרשנות – דינמיקה של כעס

המחשבה השלטת במצב של כעס היא אשמה. בכל מקום שתביט, תראה אנשים אשמים , אנשים העושים לך דבר מה אשר אינו נושא חן בעיניך. גם הפעם המפתח לשליטה הוא המרכיב המחשבתי .


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *