אסטרטגיית וולד דיסני-כל חלומותנו ניתנים להגשמה

אסטרטגיית וולט דיסני

וולט דיסני האמין שהסוד להגשמת חלומות מורכב מסקרנות, בטחון, אומץ ועקביות.

וולט דיסני (1901-1966) היה אנימטור, הפיק סרטי אנימציה, יצר את פארק השעשועים המפורסם דיסנילנד וייסד את אולפני חברת וולט דיסני. דיסני היה מועמד 59 פעמים לפרס האוסקר וזכה ב-22 פרסים, ארבעה מהם בשנה אחת.

בדרכו להצלחה דיסני פשט את הרגל, איבד את הזכויות על המותג הכי מצליח שלו באותו הזמן, אוסוולד הארנב ואיבד את צוות האנימציה שלו. רק אחרי 78 שנים זכתה חברת וולט דיסני בשנית במותג אוסוולד הארנב, לאחר שרכשה אותו מאולפני NBC. לאחר שאיבד את הזכויות לדמותו של אוסוולד, נאלץ דיסני לפתח דמות חדשה. דיסני ביסס את הדמות על עכבר ששוטט בסטודיו שלו בקנזס סיטי…

על הרעיון של פארק השעשועים הוא עבד במשך 5 שנים. כאשר תיאר את הפארק להרברט ריימן על מנת שריימן יצייר את הפארק במטרה להציג את הציורים ל"בנק אוף אמריקה" לצורך השגת מימון להקמתו, אמר לו דיסני:

"אני רוצה שזה לא יראה כמו שום דבר אחר בעולם, ואני רוצה שתקיף את זה רכבת".

גאונותו של דיסני היא בשילוב הלא שיגרתי של יכולותיו היצירתיות החדשניות עם היותו איש עסקים מצליח. הקמת אימפריה בתחום הבידור שממשיכה להתקיים ולהצליח עשרות שנים אחרי מותו. יכולתו להפוך חלום, חזון למציאות.

מרכיב ההצלחה במודל וולט דיסני על פי ה-NLP 

ה-NLP בתחילת דרכו התבונן באנשים שהצליחו בצורה יוצאת דופן, מתוך סקרנות ללמוד איך עושים את זה, מה הסוד.
ריצ'ארד בנדלר וג'ון גרינדר, מייסדי ה-NLP, גילו שיש תבנית לסוד, לקסם. את התבנית הם זיהו על ידי ניתוח התנהגויות ותהליכי חשיבה. ניתוח זה נקרא מודלינג (Modeling). רוברט דילטס, אחד ממפתחי ה-NLP, עשה מודלינג על וולט דיסני.

האנשים שעבדו איתו הכי צמוד העידו עליו : ישנם למעשה 3 וולט שונים: החולם, המציאותי והמבקר. אף פעם לא ידעת מי מהם יופיע לפגישה." 3 דמויות (או חלקים) בתוכנו שהכרחיות בתהליך של הפיכת רעיונות למציאות: החולם, המציאותי והמקלקל (המבקר).
הסוד של וולט דיסני היה ביכולתו להפריד בין הדמויות. הפרדה שאיפשרה לתת לכל דמות מקום, קול, כבוד ובכך אפשרות לתרום להגשמת החלום המשותף.

החולם (The Dreamer)

עמית של דיסני סיפר על איך הוא נראה בזמן שהיה בדמות החולם "כאשר וולט היה שקוע במחשבה, הוא נהג להוריד גבה אחת, צמצם את עיניו, הניח ללסת התחתונה שלו ליפול והביט ללא תנועה בנקודה מסויימת בחלל. לעתים היה נשאר כך במשך רגעים ארוכים… ולא היתה מילה שיכלה לשבור את הקסם…"

זו היתה דרכו להכנס לדמות החולם. התנהגות היפנוטית שבה כל כולו בתוך החולם/החלום – במקום שבו הכל אפשרי והתוצר הוא תמונה ברורה ומפורטת של המטרה המוגשמת.

המציאותי (The Realist)

דילטס במאמרו על וולט דיסני אומר שלדיסני כנראה היתה יכולת מיוחדת להכנס לנעליו של האחר (עמדה שניה). "קולו של מיקי תמיד נעשה ע"י וולט והוא הרגיש את המשפטים ואת הסיטואציה כל כך בשלמות מה שגרם לו גם לשחק את הג'סטות ואפילו את תנוחות גופו בזמן שאמר את הדיאלוג."

זהו תיאור לאחת הדרכים שבה דיסני השתמש כשהוא בדמות "המציאותי". כשהוא בנעליו של האחר, ובמקרה הזה של מיקי מאוס, הוא קיבל תשובות ברורות על איך דמות תתנהג בסיטואציה ספציפית (תשובה אינטואיטיבית בניגוד לניסיון להגיע לתשובה באופן אנליטי).

דרך נוספת היא השימוש ב-Story Boarding. פירוק העלילה לרצף של תמונות. טכניקה שהומצאה באולפני וולט דיסני ואיפשרה לחלק את התמונה הגדולה לחלקים קטנים שניתנים להכלה ולביצוע. הן בתהליך היצירה והן בפן העסקי.

החלק "המציאותי" ממוקד בעתיד הקרוב ועל "איך" להוציא אל הפועל את הרעיון/החלום.
מטרות "המציאותי" הן יצירת מסגרת ואבני דרך. לוודא ששלבי הפרויקט ניתנים לביצוע ע"י האדם או הקבוצה ושיש הוכחות מדידות להתקדמות.

המבקר (The Critic)

דיסני אמר ש"על (יוצר הסיפור) להתרחק מספיק מהסיפור כדי שיוכל להסתכל עליו בשנית".
המטרה של הסתכלות נוספת ממרחק היא לא לשם יצירתיות אלא כדי להיות בדמות "המבקר". התרחקות מהארוע והתבוננות ממקום שלא מעורב רגשית בארוע (עמדה שלישית). זוהי העמדה של הצופה/הקהל, שבה הוא בוחן, האם יש שלב מת? האם הדמויות מושכות? האם הפעולות שהן עושות מעניינות?

לשם כך הקצה דיסני חדר מיוחד שנקרא "חדר הזיעה". ההפרדה והריחוק איפשרו ל"מבקר" לתת ביקורת בונה ולא מסרסת.

במהותו נועד "המבקר" להגן עלינו מפני פחדים שונים (כשלון, הצלחה, דחייה, פחד קהל וכו'). הכרה במטרתו הטובה להגן עלינו תאפשר לרתום אותו לטובת התהליך והגשמת החלום.

מטרת "המבקר" היא ניתוח לוגי של התוכנית כדי למצוא בעיות אפשריות בתווך הקרוב והרחוק.
מיקוד בשאלות של "למה?" יהפוך אותו מ"מקלקל" ליועץ. הפיכת השאלות מ"למה?" ל"איך?" יהפכו אותו ליועץ יותר טוב.

כך נשתמש בטכניקה עבור עצמינו

במהלך הטכניקה של מודל וולט דיסני, נצטרך “לעבור” דרך 3 נקודות שונות בסדר מסויים. כאשר בכל אחת מהנקודות נצטרך להביא מצב רגשי אחר ושאלות שונות לשאול על הדבר שאנו רוצים להשיג. הנה הנקודות שיש לעבור לפי הסדר:

  1. בתחילה נכנס לעמדת החולם: גישתו של החולם היא שהכל אפשרי. ניתן להכניס את האדם למצב זה על ידי השאלה “אם הכל היה אפשרי ולא היו בעולם שום מגבלות…”, במצב זה אין לבדוק האם היעד אפשרי או מציאותי ואין לחשוב על מגבלות או קשיים. במהלך העמדה הזו נשאל את עצמנו שאלות כמו למשל “מהו החזון המדוייק שלי?”, “איך בדיוק אדע שהגשמתי אותו?”, “איך זה יראה וירגיש כשזה קיים?”. חשוב לשים לב שבנקודה הזו מותר לנו לחלום, להשתגע ולהציב מטרות גדולות.
  2. הנקודה השנייה: עמדת המתכנן: גישתו של המתכנן היא שהחלום של החולם הוא אפשרי. ניתן להכניס את האדם למצב הזה על ידי השאלה “אם החלום שתיארנו לפני רגע היה אפשרי…”, גם במצב זה אין לחשוב על המכשולים ואין להתייחס למגבלות. במהלך העמדה הזו נשאל את עצמנו שאלות כמו למשל “מתי אפשרי להשיג את זה?”, “מי הם האנשים שצריכים להיות מעורבים?”, “אם זה אפשרי, מאיפה כדאי להתחיל?” ועוד. גם בשלב הזה אסור להביע שום ביקורת ואנחנו עדיין חולמים בגדול.
  3. הנקודה השלישית: עמדת המבקר: גישתו של הביקורתי היא שעלינו לחזות את המכשולים מראש. ניתן להכניס את האדם למצב הזה על ידי השאלה: “אם דברים מסויימים ישתבשו במהלך ביצוע התוכנית שבנינו לפני רגע…”, במצב זה עלינו למצוא את הקשיים, המכשולים, את מה שלא אפשרי או לא אקולוגי. בעמדה הזו סוף סוף נביע ביקורת ומותר לשאול שאלות כמו “מה אני עלול להפסיד?”, “מי עלול להתנגד לתכנית שלי?”, “מהם הנקודות החלשות בתכנון הזה?”.
  4. במידה ויש לנו יותר מדי ביקורת, יש להתחיל מההתחלה את התהליך.

כללים חשובים לצורך ביצוע יעיל של התרגיל:

כאשר עוברים מעמדה אחת לעמדה אחרת, יש לשנות מקום פיזי (בישיבה ניתן לעבור מכסא לכסא, ובעמידה ניתן לעבור ממקום פיזי אחד למקום אחר במרחב של החדר). לוולט דיסני ולצוותים שעבדו איתו היה חדר נפרד לכל אחת מהעמדות הללו, ואת כל הסרטים המצויירים שלו, יצר באמצעות אסטרטגיה זו. חברות שעובדות על עפ"י מודל זה, מפעילות בכל פרוייקט שלושה צוותי חשיבה, שכל אחד מהם שם את הפוקוס על פרספקטיבה שונה מבין 3 העמדות.
יש להקפיד על "שבירת מצב" (הסחת דעת ששוברת את המצב שהיינו בו בעמדה הקודמת, ומאפשרת לנו לצאת ממנו ולעבור למצב רגשי אחר), בין עמדה לעמדה.
ניתן לחזור על תהליך זה מספר פעמים, כדי לקבל תשובות לכל השאלות שצצות, ולחזק את החוויה.

1 thought on “אסטרטגיית וולד דיסני-כל חלומותנו ניתנים להגשמה

  1. דוד Reply

    תרגיל מעולה לכל מי שמאמין שניתן לחלום ולהגשים.
    תודה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *